Header Ads

Kucing Sebenarnya Memiliki Tahap Kecerdasan Yang Sama Seperti Anjing


Selama ini, anjing dianggap memiliki kecerdikan yang lebih daripada kucing. Kini fakta ini boleh disangkal kerana satu kajian yang dilakukan oleh ilmuan Jepun yang diterbitkan dalam jurnal Behavioural Processes menyatakan bahawa kucing memiliki tahap kecerdasan yang sama dengan anjing, termasuk mengingati memori tertentu.

Saho Takagi, psikologi di Kyoto University mengatakan bahawa kucing, sama seperti anjing anjing, memiliki ingatan terperinci akan pengalaman masa lalu (memori episodik) yang mirip seperti manusia. Kajian yang melibatkan 49 kucing domestik ini menunjukkan bahawa kucing dapat mengingat kenangan mengenai pengalaman yang menyenangkan.

Para ilmuan tersebut menguji kemampuan 49 kucing domestik tersebut dalam mengingat mangkuk mana yang pernah mereka gunakan untuk makan dan mana yang belum tersentuh, setelah diasingkan sebentar selama 15 menit. Kucing-kucing itu akan mengingat informasi “apa” dan “di mana” tentang mangkuk makanan, menunjukkan bahwa mereka memiliki memori episodik.



Laurie Santos, seorang profesor di Yale University, mengatakan eksperimen tersebut menunjukkan dengan baik bahwa kucing mengingat informasi tentang di mana mereka mencari dan biasa menemukan makanan sebelumnya.

“Memahami kucing dengan lebih mendalam dapat membantu membangun hubungan yang lebih baik antara kucing dan manusia,” ujar Takagi.

“Kajian ini membuka pintu bagi cabang ilmu baru untuk menguji seberapa lama memori kucing dan apakah mereka mengingat lebih banyak episod-episod dalam kehidupan mereka seperti manusia,” katanya lagi.

Kucing mungkin dapat mengingat untuk jangka waktu yang lebih panjang.  Mereka juga mengatakan, kucing mungkin memiliki kecerdasan yang lebih baik berbanding anjing, termasuk merespon gestur tubuh manusia, ekspresi wajah dan emosi.

Kajian ini tentunya akan mencabar pandangan umum bahawa anjing memiliki tahap kecerdasan yang lebih daripada kucing.

Sumber: Helen Briggs/www.bbc.com

Tiada ulasan

Imej tema oleh moorsky. Dikuasakan oleh Blogger.