Header Ads

Kenapa Kucing 'Menggelupur' Apabila Dimandikan?


Kebanyakan kucing tak sukakan air. Kadangkala memandikan kucing memerlukan tenaga ekstra kerana kucing akan meronta. Tentu ramai yang mendapati bahawa kucing mereka 'lari tak cukup tanah' apabila disiram air.

Ada banyak alasan kenapa kebanyakan kucing tidak suka air, salah satu faktornya adalah bulu mereka tak cepat kering. Air yang membasahkan bulu menjadikan badan mereka berat. Bulu kucing memiliki struktur yang unik, mereka sangat menyerap air dalam jumlah besar dan perlu waktu lama untuk si kucing mengeringkan kembali bulunya.

Tentu kita melihat kucing seperti 'gementar' dalam proses mengeringkan badan. Itu juga salah satu faktor kucing tidak menyukai air kerana ia membuatkan tubuhnya berasa dingin.



Penelitian menunjukkan ada beberapa baka kucing yang tidak menyukai bau zat kimia yang terkandung dalam beberapa jenis air, termasuk diantaranya air paip. Ini karena hidung kucing yang memangnya sangat sensitif dengan bau air yang diproses. Lantas, mereka dapat membezakan air diproses atau air semula jadi seperti air hujan.

Kucing merupakan haiwan yang dapat mandi sendiri, tetapi cara mandi ala kucing tidak seperti manusia yang menggunakan air dalam jumlah yang cukup banyak. Kucing membersihkan atau memandikan dirinya dengan cara menjilati seluruh tubuhnya. Menurut Dr. George Maqshud, lidah kucing tidak mengandung bakteria dan kuman karena mengandung lysozyme yang bertindak sebagai pembersih.


Seperti manusia, kucing juga mempunyai trauma berhadapan dengan air. Mungkin dia pernah dijirus dengan air atau terjatuh di dalam lopak air. Perlu diingatkan juga, kondisi basah pada bulu kucing boleh menyebabkan kotoran melekat pada bulu kucing. Lantas membawa bakteria yang menyebabkannya mudah diserang penyakit. Harus cepat-cepat keringkan bulu kucing setelah memandikannya bagi mengurangkan risiko terkena penyakit.

Meskipun begitu, ada baka kucing yang sukakan air! Jenis kucing cenderung menyukai ini adalah Turkish Van dan kucing Bengal. Bahkan Turkish Van disebut juga sebagai kucing perenang, wow!

Tiada ulasan

Imej tema oleh moorsky. Dikuasakan oleh Blogger.